De start op het Noordereilenand

6 januari 2014 - Haumoana, Nieuw-Zeeland

Van de boot gekomen hebben we in het donker de gemeentelijke campersite in het hartje van Wellington gekozen. Centraal, goed bereikbaar maar veeeeel lawaai van passerende auto's en vrachtwagens. Na het opstaan brengen we Carlijn terug naar haar host-family. We drinken een kopje koffie, nemen afscheid en gaan verder. Via een zeer bochtige higway 2 naar het Noorden. Het is duidelijk meer bewoond en meer in gebruik dan wat we op het Zuidereiland hebben gezien. Lunch langs de weg in het zonnetje en koffie in Norsewood. Een klein heritage dorpje dat in 1872 is gesticht door de 179 Noorse emigranten die met dezelfde boot op Nieuw Zeeland aankwamen.

Dan verder op weg naar Napier. We stoppen voor een wandeling en boodschappen in Hastings. Net als Napier is ook dat in 1931 door een aardbeving verwoest. We zien veel gebouwen uit 1932 - 1935. Ook in de art deco stijl waar Napier om bekend staat. Dan door naar Haumoana, een dorpje net ten Zuiden van Napier aan de kust. Opnieuw een prachtige gratis camp-site aan de oceaan. We drinken wat, grillen een lekker stukje vlees en dan wandelen langs het water. We kijken toe hoe een groep jongens een honderden meters lange vislijn binnen haalt waar om de vijf meter een haak aan zit. Zo vangen ze tientallen kleine haaitjes. Die gaan terug het water in.....maar over een paar jaar als ze groot zijn..