Op de boot

5 januari 2014 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 4 januari: walviskijken?

Na een rustige nacht en een ontbijt buiten rijden we langs de kust naar het noorden. Het is een grijze dag. Links hoge bergen met soms nog wat sneeuw, rechts af en toe een mooi uitzicht op de oceaan. Hoe mooi ook: het went. Bij Domett nemen we de toeristische route. Via de nodige haarspeldbochten bereiken we de Cathedral Cliffs. Kalkzandsteen formaties waar zelfs Gaudi nog wat van kan leren.

In Kaikoura stoppen we. Bekend om zijn walvisvaart en (sinds dat in 1984 is gestopt) om zijn walvis-kijk-excursies. Het is hier big business. Wij vinden het er te grijs en kil voor. Misschien ook wel wat te massaal. We wandelen langs het grijze kiezelstrand en we lunchen heel lekker in een historisch pand. Daarna gaan we verder en stoppen bijtijds op een off-road plekje pal aan de oceaan: een populaire surfspot. Lekker wat drinken en dan hout sprokkelen voor het kampvuur. Gezellig knettert het bij het avondeten. Geleidelijk klaart het op en we worden beloond met een spectaculaire zonsondergang boven de bergen.

Zondag 5 januari: de cirkel gesloten.

De wekker loopt af om 10 voor 6: we willen de zon zien opkomen boven de oceaan. Yessss! Net voldoende helder voor een mooie sunrise. Daarna toch nog maar even slapen. Dan lekker ontbijt naast de camper terwijl het helemaal strak blauw wordt.

Dan op pad. De kustweg slingert zich tussen de schitterende (zonovergoten) branding en de bergen. Al gauw zien we de eerste zeeleeuwen. We stoppen. Fotomomentje. Dan even later weer: we kunnen tot een paar meter afstand van de arrogant poserende heer des huizes komen. Ook kleintjes laten zich zien. We rijden verder, naar Blenheim en slaan daar af van de hoofdroute om richting Nelson te gaan (Nelson hebben we de eerste dag op het Zuidereilend al bezocht). Nu is deze afslag het begin van een rondrit door de wijnstreek. Voor de lunch hebben we een luxe plekje uitgezocht met lekker proeven en lekker eten: Georges Michel Estate. Het is nog een cadeau van onze kids, extra lekker. Via een prachtige route rijden we vervolgens door naar Picton. Daar nog wandelen, boodschappen doen en zonnen aan de waterkant. En dan.... de boot weer op voor de terugweg naar Wellington.

De cirkel is gesloten op het Zuidereiland. Een fantastische rondrit met zijn drieën.

1. Riekie:
    5 januari 2014
    Fijn dat jullie zo hebben kunnen genieten. Einde is nu weer bijna in zicht. Lieve groetjes en een dikke knuffel coor Carlijn!